söndag 2 november 2008

Tåg.

Jag åkte tåg häromdagen. Tåg är så oromantiska nuförtiden, visste ni det? Väldigt lite av mystiska (trevliga) främlingar, läderbagage, gemytligt dunkande och ångvisslande och romantiskt tittande-ut-genom-fönstret och väldigt mycket av trängsel, förseningar, dyra biljetter, barnskrik, dålig lukt och människor som högljutt talar i telefon.

Nämnda dag råkade jag dessutom stöta på en mycket underlig människa. En gubbe i 60-70-årsåldern. Min strategi vad gäller tågåkande är enkel: jag har musik i öronen, en bok att läsa och undviker varje form av ögonkontakt, men det fungerade inte med den här gubben. Han kastade sig ner i sätet mittemot, fixerade mig och sa uppfordrande:

TUFF-TUFF!
Jag: försöker mig på ett litet leende och önskar mig långt därifrån.
Crazy gubbe: Tåget säger tuff. Tufftufftufftufftuff!

Varpå han ser ut genom fönstret en stund. Jag andas ut. Men plötsligt är han igång igen:

Gubbe (vrålar): HAR DU MUSIIIK?
Jag: Eh, ja.
Gubbe: JA VILL HÖÖÖÖÖÖRAAA! GE MIG!!
Jag: Nej, den är, eeeh, den är.. avstängd.

Gubben nöjer sig med det. Men när vi åker förbi ett vattendrag:

Gubbe (pekar på vattnet, sedan på mig): DU SIMMA? SIMMA?
Jag: Nej, jag ska inte simma.
Gubbe: Jag kan simma. JAG ÄR GRODAN BOLL! GRODAN BOLL GRODAN BOLL! Grodan (mutter mutter), boll boll boll.

Då var det som tur var dags för mig att gå av.

Inga kommentarer: