tisdag 25 november 2008

Enkät

Jag tänker alldeles för många allvarliga, dystra och seriösa tankar nu. Jag oroar mig. Jag har ingenting att oroa mig för! Men jag tänker bara på hur jag ska disponera min dyrbara, dyrbara tid för att få så mycket som möjligt gjort. Det är väl så man bränner ut sig antar jag, fast inte jag förstås. Utbrändhet är inte min grej (jag vet, ytterligare ett utmärkt sätt att bränna ut sig: förnekelse!). Jag svarar på en bokenkät för att skingra orosmolnen:

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Idioten, när jag var kanske 14 eller 15. Jag förstod absolut ingenting och har inte vågat mig på den igen sedan dess. Fast jag läste Brott och straff när jag var 23 och älskade den, så det handlade nog bara om omognad.
Mrs. Dalloway hatade jag också, men det är samma sak där; jag gillade Mot fyren vid en mer mogen ålder.

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Eh, påverkat? Alltså, poesi är det svåraste som finns men det är det enda som kan få det att stocka sig i halsen på mig och få hjärtat att slå riktigt hårt. Så då säger jag Gunnar Ekelöf och Paul Celan. När jag läste Dödsfuga första gången kommer jag ihåg att det började flimra oroväckande i det yttersta synfältet. Det är sant! Hela världen började bokstavligt talat gunga!

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Jag har drömt många mardrömmar om Raskolnikovs dröm i Brott och straff, den där de piskar ihjäl hästen.

4. Vad använder du som bokmärke?
Jag har ett så himla fint bokmärke, ett silverhjärta som är en klämma, med mitt namn ingraverat fast det använder jag aldrig. Jag använder typ servetter och tågbiljetter.

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig…?
I sängen innan jag somnar, alltid. Sen på tåget och i väntrum, i reklampauser på tv, på biblioteket och om boken är riktigt bra, överallt.

6. Vad var den första bok du läste?
Den första jag kommer i håg är Nina far till Venezuela, en flickbok från 40talet fast egentligen var det förmodligen någon häst- eller prinsessbok.

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Inbundet är bäst, fast jag köper nästan alltid pocket.

8. Vilken bok läser du nu?
Typ femton olika kursböcker och så Vattenståndet, fortfarande. John Irving har en ganska gammaldags berättarstil, nästan lite dickensk och då tar det lång tid att läsa för att insupa allt. Hans historier börjar i det lilla, men de bara växer och växer.

9. Och vilken sida är du på?
I kursböckerna råder ett fullständigt kaos där jag är på alla sidor samtidigt ungefär. Vattenståndet: sidan 352 (av 414).

10. Brukar du lämna “kännetecken” i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?
Smulor i så fall. Och när jag var liten ritade jag alltid i böckerna, illustrerade historierna med detaljerade teckningar, pyttesmå i marginalerna fast med pratbubblor och allt.

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Jag får alldeles för många rekommendationer för att välja så "fritt", men bland dem så kanske, ja. Jag väljer alltid det snyggaste omslaget om det finns flera, om det inte är hutlöst mycket dyrare förstås.

12. Sidantalet, då?
Nej. Det spelar ingen roll.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Aldrig någonsin.

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Jodå, jag läser gärna sönder de böcker jag tycker mycket om. Inte nuförtiden, men fram till för några år sedan hade jag nog läst alla böckerna i bokhyllan åtminstone två gånger (jag har alltid varit snabb med att göra mig av med det jag inte gillar, dvs jag ger bort det till intet ont anande familj och vänner. Inte i julklapp eller födelsedagspresenter dock).

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Nej, inget värre än sömnlöshet tror jag.

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Se ovan.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Ja.

18. Just det, läser du i badrummet?
Vadå badrummet? I badkaret? Nej. Duschen? Nej. På toa? Ja.

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Det enda systemet för det finns här på bloggen och det är väl inte så välorganiserat, kanske. Men jag försöker hålla den lilla rutan till höger aktuell (den som visar vad jag läser för tillfället), också försöker jag skriva någon liten rad om varje bok jag läst.

Inga kommentarer: