måndag 30 juni 2008

Världens lättaste jobb

Under min semester har jag, på grund av flitigt umgänge med två fotbollsmaniacs, ofrivilligt konfronterats med fotbolls-EM. Visst har jag haft en bok i knäet där framför tv:n, men när man omringas av vrålande galningar ("KOM IGJEN NÅ DAAA!" för att inte nämna "DOMMEREN ER GAER'N!!") är det liksom lite svårt att inse att det som händer i den lilla rutan faktiskt inte är så spännande.
Så jag gav det en chans, och själva fotbollen var väl.. ja, inte så värst. Betydligt bättre än ishockey men mycket tråkigare än friidrott. Men det som slog mig är att fotbollskommentatorerna, och för att inte tala om de så kallade "experterna" i studion, har världens räkmackejobb! Det enda de gör är att kläcka ur sig floskler, "analysera" spelet, ropa ut vilken spelare som har bollen samt meddela när det blir mål och vilket lag som har gjort målet. Och det, ska jag säga er, är inte speciellt svårt. Jag har inte insett det innan, men den så kallade "analysen" ("lag x spelar långt ut på högerkanten idag" eller "lag y spelar offensivt") är inget annat än ett gäng intränade fraser som handlar om olika positioner på banan. Dessa olika positioner och strategier tar cirka tre minuter att lära sig. Sen har de ju en datorskärm framför sig där de olika spelarna står med. Mycket enkel princip - kolla vilket nummer spelaren har på tröjan. Kolla sen vilket namn som står efter numret på skärmen.
Till sist - målen. Det är inte heller så svårt. Det enda man behöver veta är vilket lag som har vilken dräkt. När alla spelare i klädda i den ena dräkten kastar sig i en hög ovanpå varandra betyder det att de har gjort mål.
Slutsats: Jag kan ta jobbet som ny kommentator vilken dag som helst. Ska bara lära mig offside-regeln först.

Inga kommentarer: