onsdag 28 maj 2008

Elinor Evans


Det sägs att måleriet är dött (det har det sagts länge), men då och då upptäcker jag i alla fall nya, riktigt unga konstnärer som målar i olja. Elinor Evans till exempel. Hon är från Wales och är född 1982!

Hon målar sina djur och människor med djurmasker i olika situationer. Inte svårare än så. Visst är verken tydliga samhällskommentarer, men jag vet inte, jag tycker att de är så otroligt mångbottnade. För mig är de flashbacks till gamla flickrumsäventyr för länge sedan, när världen inte var allt det okända utanför, utan när den bestod av mjukisdjur och djursvärmeri (fast inte alltid idylliskt, ibland skrämmande). Jag tycker i alla fall att det är otroligt bra.


Läs mer om Elinor Evans på hennes hemsida.

2 kommentarer:

Joanna sa...

länge leve måleriet!
det var fina verk.

Johanna sa...

Joanna: Visst blir man glad när man inser att måleriet inte är riktigt dött och att det förmodligen aldrig kommer att dö heller?