lördag 3 maj 2008

Den dära bokenkäten dårå

1. Vilken bok läste du senast?
Det är bara gudarna som är nya (i skolan), privat är det väldigt länge sen nu men det kan ha varit Tills jag finner dig.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Förutom det jag läser i skolan, har jag precis beställt Ariel.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Lätt manliga, även om jag inte har räknat. Skulle tro att det är 70/30 ungefär.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker"nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra, hälften!" osv?
Eh, om boken är bra eller dålig? Är den bra vill man ju inte att den ska ta slut. Är den dålig så skiter man bara i det (om det inte är en skolbok, då tillämpar jag strategin "tvinga dig genom femtio sidor i taget").

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Det mesta jag läser nu är ju skolgrejor, då är det mr litteraturprofessor som sköter urvalet. Annars är det väl en blandning. Tyvärr har jag bara en endaste liten kompis som ger bra boktips. Också litar jag blint på Jessica Gedin.

6. När blir en bok för lång?
Hmm, vet inte riktigt hur jag ska svara här. Ibland är det ju befogat att skriva långt, ibland inte. Men generellt föredrar jag korta romaner (om de inte är av typen familjesaga/krönika, där man följer människor över flera generationer).

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är orginalspråket) som på svenska?
Nä. Men jag gör det ändå ibland, när översättning saknas (eller när översättaren är kass).

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Visserligen mer hypad av andra än av mig, men Jonathan Safran Foer (Allt är upplyst och Extremt högt och otroligt nära).

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
Japp. Så fort jag kan. Livet är för kort för att läsa dåliga böcker.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Romaner, romaner, romaner. Jag har faktiskt svårt att komma på någon genre som jag inte alls har. Jag har liksom biografier, deckare, thrillers, chicklit, barn, ungdom, fackböcker (kokböcker, hästböcker, böcker om stil, resor, inredning, konst, musik, film), tantsnusk, porr, skolböcker (alltså typ matte- och geografiböcker), poesi, dramatik... Jo förresten! Jag har inga böcker om SPORT (all sport jag behöver får jag av John Irving). Men räknas sportböcker som en genre?

Jag hittade enkäten här men den kommer härifrån.

Inga kommentarer: