torsdag 19 november 2009

mördarballader

The ladies of Hastings


The changeling, båda Henry Fuseli

Igår höststormade det, jag skulle ha läst men bildgooglade konst som på olika sätt är mystisk och romantisk och lyssnade på Murder ballads - jag tycker faktiskt att det var en ännu bättre stormsysselsättning än läsning, i synnerhet som boken jag håller på med är mäkta deprimerande. Jag rapporterar om den senare.

van Eyck, detalj Arnolfiniporträttet

William Blake, jag har alltid tyckt att Blake är lite för.. fantasy för min smak, men den här målningen är rätt fin. Pity heter den.

Fuseli igen, Mardrömmen med spökhästen och annat som återkommer i den här (mer kända) målningen. Fuseli är ju så bra! Har jag upptäckt nu. Ni kan se fler målningar här om ni vill.

4 kommentarer:

Moa sa...

Jag har aldrig sett nån annan målning än Mardrömmen av Fuseli egentligen, men det här var ju jättefint. Har själv lite svårt för Blake i allmänhet, men det är mest för att det är nåt lite tafatt över hans stil, jag vet inte. Men jag gillar The Ghost of a Flea.

Johanna sa...

Jo, Blake känns faktiskt lite tafflig! Vilket inte rimmar så väl med hans motivval. Fuseli är hundra gånger elegantare.

Mia sa...

Vilket härligt inlägg. Jag har läst konstvet A + B och det är så roligt med en trip down memory lane..

Johanna sa...

Tack! Jag har ju aldrig läst konstvetenskap, jag gick på konstskola men nuförtiden sysslar jag inte med konst vare sig vetenskapligt eller praktiskt. Nu nöjer jag mig med att betrakta bra konst :)