måndag 30 november 2009

Att se ett lysande krucifix mellan hornen på en hjort

Newton, Jr 1915: Major W. Austin Wadsworth, MFH, Riding Devilkin

November är snart slut, om typ åtta timmar, och jag har alldeles glömt bort att uppmärksamma att november är en Jaktmånad! Jag har ridit Hubertusjakt en gång, det var kul men inte särskilt glamouröst. Inga jaktrockar och engelska setters, bara en massa ridtjejer i täckjacka. Nu menar jag inte att det är jakten på och dödandet av de stackars rävarna som är glamouröst, men det förstår ni ju (jag skriver det ändå för tydlighetens skull. Vi vill inte ha några missförstånd här). Jag gillar jaktlandskapen bara, kläderna och de glänsande hästarna och hundarna.

Rävjaktsmerchandise ni kanske inte vet finns: rävjaktsparaplyer! De har rävjaktsmotiv på väskor också, och gästhanddukar och tvålpumpar, och de har rävörhängen.. Äh, jag länkar dit så får ni se själva.

Båda Thomas Blinks

Sankt Hubertus, det är han som hittar krucifixet.

2 kommentarer:

Magnus Thorn sa...

Vi har en ridskola ovanför mitt barndomshem, har sett en del av det där och alltid velat vara med..

Johanna sa...

Åh, jag älskade att gå på ridskola! Och Hubertusjakten var också kul, fast jag minns den inte så väl som jag skulle vilja..