onsdag 4 november 2009

Botanikens omfattning och nödvändighet

Hammershøi 1896. Jag har haft en sådan växt som står i fönstret! Vet inte namnet. Den dog i alla fall, bladen blev bruna och lossnade, tror jag. Så nya växten får inte vara lika eller mer svårskött än den.

Jag har fått ett fint gammalt bokskåp med knoppar i mässing, jag har ställt det så att jag ser det var jag än sitter i vardagsrummet. Nu tänker jag att jag skulle vilja ha en fin krukväxt stående på det. Jag har paradisträd i mina fönster, de är fina men jag skulle vilja ha någonting annat, och så tänker jag: ni är väl bra på växter? Några av er, i alla fall? (Moa har till exempel gjort en fin vägledning till krukväxtdjungeln, den är super.) Jag vill hemskt gärna ha tips.

Skåpet står alltså ganska nära ett fönster i söderläge, det är varmt och torrt där men det blir lite dragigt när balkongdörren bredvid öppnas. Jag gillar inte att vattna och växten måste vara estetiskt tilltalande (inga garderobsblommor, alltså). Stor bonus om växten är ovanlig och det finns en trevlig historia om den. Eller om den har ett roligt namn, typ älgbräken.

5 kommentarer:

Alex sa...

Jag gillar svärmorstungan!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sv%C3%A4rmors_tunga

Rävjägarn sa...

Kanske ett Novemberljus? Den blommar i november med vita stänglar och och behöver inte så mycket ljus och vatten.

Johanna sa...

Svärmorstungan är snygg, men blir nog lite för hög för skåpet. Om den inte finns i en lägre och vidare variant än de jag har sett?

Och novemberljuset verkar underbart! Uppfyller de flesta av kraven - och när jag googlade såg jag att den också kallas elisabetblomma eller örtdahlia, det är vackra namn. Och jag är svag för vita blommor!

Moa sa...

Jag har annars hört att novemberljus inte får torka ut? Lyktranka ("hjärtan på tråd") skulle jag nog rekommendera annars, de är dekorativa och väldigt tåliga faktiskt. Bildar sina egna vattenreservoarer i vita knölar som en kamel! Och den får fina, rosa blommor som ser ut som små lyktor.

Tack för länken, förresten!

Johanna sa...

Varsågod och tack för tips!

Eftersom det är november kan jag ju givetvis inte låta bli att ta hem ett novemberljus. Jag försöker, men jag köper nog en lyktranka också. Tror vi hade sådana hemma när jag var liten och de är ju fina, man kan väl arrangera dem typ som fågelbon? Gillar inte namnet hjärtan på tråd, dock.