torsdag 8 oktober 2009

Vår vän hästen


Hej, visste ni att ardennerhästar förr i tiden var mycket ståtliga djur som dessutom hade mycket ståtliga namn? Som den här hingsten, Marquis de Chaussée, eller Akilles av Såtenäs, eller Joli Coeur De Bouchon, eller Belle Fleur de Renissart, eller min favorit: Paul Van Luntershoek! Notera trimmat hovskägg och den kuperade svansen.

Det finns ju namn som är mindre flärdfulla, Tyko av Bjertorp till exempel. Bilden nedan sägs för övrigt illustrera hingsten Indigene De Balingue, det är minst sagt lite märkligt.

Jag känner en kvinna som bedriver avel med dressyrhästar; hon är skicklig på att hitta på långsökta hästnamn. En gång födde ett ingefärgsfärgat sto ett föl som fick heta Ginger Ale, eftersom hingsten som var fölets far hette Bourbon, vilket, om man blandar det (drycken bourbon, whiskyn alltså, inte hästen) med Ginger Ale blir en drink som kallas Wild Horses.

2 kommentarer:

Minerva sa...

Men varför har hästar så fåniga namn? Det sitter ju i fortfarande. Se bara på travtävlingarna, det ena namnet löjligare än det andra!

Johanna sa...

Ja, jag vet inte riktigt, men det föds ju många hästar och alla måste ha ett eget namn antar jag - i alla fall inom aveln där man registrerar hästarna. Fast jag tycker att både Joli Coeur de Bouchon och Belle Fleur de Renissart är fina namn, fast kanske lite väl krångliga till vardags..