torsdag 15 oktober 2009

jaha



Alla skriver romaner nuförtiden, Jessika Gedin skrev: "Det finns inte en enda krönikör i hela Sverige som inte mer eller mindre öppet drömmer om att skriva en roman. Eller redan har gjort det." Är detta sant? Mycket tyder på det, jag tycker att det är märkligt (inte att folk vill skriva romaner alltså, det vore ju hemskt om ingen skulle vilja göra det, men alla?). Jag drömmer inte om att skriva en roman, jag drömmer om att skriva om måleriet; inte för att jag någon gång på allvar har försökt göra det, men jag skulle någon gång vilja skriva om färgernas mättnad och skiftningar, om graderingar och om hur ljuset kan falla på en skrovlig oljemålning, om tematik och konstnärskap, om porträtt där långa berättelser koncentreras till ett ögonkast, en frusen gest, ja, ni förstår...

Jag har legat i sängen och läst hela dagen, det låter som en idealisk tillvaro men jag har så ont i axlarna nu; vet ni att jag får det om hösten, ont i axlarna alltså? Jag tror att nerverna kommer i kläm. Jag hatar nervvärk, ibland får jag en ilande värk i tänderna också som flyttar runt, i tand efter tand. Man kan inte äta. Men ja, axlarna, det liksom låser sig i dem och jag kan inte ligga på sidan, det är mycket irriterande. Jag är inte gammal men jag har så många åldersrelaterade krämpor, onda knän när det är kallt ute, blåmärkesförsedda ben och vad heter det - ischiasvärk? Jag är för klen, min bror brukar säga att evolutionen borde ha sållat bort mig för länge sedan, det är ett skämt men det är inte helt osant.

fåglarna har ingenting med texten att göra alltså. de är bara fina, jag har glömt bort var jag har hittat dem men den översta är en modern japansk och den understa så kitschig att man knappt kan titta på den, men den är fin ändå.

5 kommentarer:

die kaschemme sa...

Åh, jag gillar den understa bilden! Tänk att ha den hängande framför sängen så att det är det första man ser när man vaknar på morgonen... Jag skulle definitivt ha mer lust att stiga upp då!

Förresten skulle jag gärna vilja läsa en bok om måleri som du skrivit, mycket hellre än nästa halvfärdiga roman på ospännande krönikörprosa. Jag inbillar mig att det finns ett samband mellan ointresset för litteratur/ intresset för böcker och det här med att så mycket oinspirerat ges ut. Eller jag vet inte. Men det känns lite så.

li sa...

Jag instämmer med föregående talare, mycket fina bilder! Fåglar som motiv, I like!
Och ja, jag hade också gärna läst en bok om måleri som du skrivit! :)

Johanna sa...

Mmm, fåglar är bra, fast i sovrummet hade jag nog velat ha mellanbilden.

Vad snälla ni är, då får jag två ex sålda i alla fall :) Jag tror också att det är den här UPPSJÖN av mediokra, egentligen inte särskilt dåliga romaner som är problemet. Det blir så, tja, oinspirerat är väl ett bra ord.

S. sa...

Den första bilden är ju helt underbar :) Har aldrig varit inne här förut men jag återkommer nog för det här var en mycket trevlig upplevelse.

Johanna sa...

Åh tack S - det är du mer än välkommen att göra!