söndag 25 oktober 2009

Housewifeblogg

Det här är helgen som går i den goda matens tecken: jag lagade älgfärsbiffar med svamp och gelé i går, det var inte svårt och mycket gott, vi drack ett ljuvligt sammetslent, bärigt vin till. Och idag åt jag nygräddade pannkakor till frukost! Det har jag nog aldrig gjort förut. Jag var på den där bokutförsäljningen igår och köpte tio eller elva böcker (plus en hel hög gamla Louisiana Revy) för nittio kronor, det var perfekt. En tjock, fin om Dürer, den där med Lena Kronqvist som illusterar Gunnar Ekelöfdikter, en Dickens, Wallace Stevens, Anna Achmatova, hm, vad mer, jo! En samling noveller av Kipling.

en fin färgskala och kipling

Jag satte in böckerna i en hylla (eller klämde in), sedan gick jag runt i min ganska nystädade lägenhet och tänkte på kelimmattor och vackert patinerade Chesterfieldfåtöljer i Queen Anne-modell. Jag har hängt upp gardiner i köket (eller gardin utan -er snarare, en sådan som jag tror kallas fransk hissgardin. Som man liksom rullar upp och fäster med knytband?), nu hänger det gardiner i alla rum. När jag flyttade hit tänkte jag att det är överskattat med gardiner och att det är rätt fint med nakna fönster, ni vet det här med rymd och ljus och så, men för det första är själva fönstren - inte särskilt stora sextiotalsfönster - ganska fula och för det andra ser det konstigt ut att inte ha gardiner i ett kök utrustat med en gustaviansk, utsirad matsalsmöbel.

Nu ska jag göra kokkaffe och läsa en mycket bra bok som ni ska få höra om senare.

Inga kommentarer: