måndag 14 september 2009

Kära bokdagbok,

Jag läser Murakami igen, jag behövde något, nej jag vet inte vad jag behövde men det blev rätt med Norwegian Wood i alla fall - den har passat bra ihop med förkylning och jobbnätter. Jag vet att jag rynkade på näsan åt Murakami förra gången jag läste, jag gillade inte fantastiken i kombination med den prydliga berättelsen. Det var disharmoni på ett sätt som inte var särskilt intressant, men Norwegian wood verkar mer lovande (än så länge i alla fall), jag har inte läst särskilt mycket. Jag gör det långsamt, jag är inte tvungen att skynda mig. Det skulle i så fall vara för att få läsa vad som står på tur: 1) Michel Tourniers Den röda dvärgen 2) Alberto Moravias Leda och 3) Presidentens hustru. Pepp!

2 kommentarer:

Magnus Thorn sa...

Det är smart att ge författare några flera chanser. Hur många har inte lagt ifrån sig en bok efter tio sidor och sedan inte ägnat författaren en tanke. Och missat storheten...

Ha det gott.

Johanna sa...

Ja, jag tror att jag många gånger är en så himla SUR läsare, alltså inte som i kritisk (på något nyanserat sätt i alla fall) utan som i alltför lättstött, förorättad, tvärsäker. Måste jobba på det!