söndag 20 september 2009

take the a-train

Gott im himmel! Förlåt frånvaron men jag tror att jag går sönder snart, det här med att ha tre jobb börjar ta ut sin rätt och just nu är hela situationen fullkomligt bisarr: jag har idag gått upp tidigt efter att ha jobbat natt på jobb nummer ett för att hinna skriva några timmar på uppdrag av jobb nummer två innan jag ska till första jobbet ikväll igen; under tiden jag sover kommer det fax och telefonsamtal från jobb nummer tre (ja, på helger också) som jag måste ta itu med så fort jag vaknat, ja, ni förstår...

Jag har egentligen ingenting att skriva er, men om ni gillade Caillebottes målning i förra inlägget tycker jag att ni ska klicka här och här, speciellt på den den sista länken - jag har alltid tyckt att rummet där ser ut som en danssal, för balett alltså, och att de där golvläggarna ser ut som dansare som tänjer muskler efter träningen.. Den är så fin! Och den första tycker jag påminner en smula (egentligen inte särskilt mycket alls, men bjud till lite nu; grådis, paris och de, eh, är ju vända åt samma håll?) om det här fotografiet av Henri Cartier-Bresson:

Behind the Saint-Lazare train station (1932)

6 kommentarer:

k sa...

Place de L'Europe heter fotot ursprungligen, det och många andra vackra fotografier finns i "The photo book". Om du inte har den så är det ett tips, jag tror du skulle gilla den!

Pelle sa...

Cartier-Bresson är underbar! Finns många otroliga fotografier där.

Johanna sa...

Hm, jag tror att The Photo Book låg på en hylla någonstans i min gamla ateljé - vi fick den i inflyttningspresent - men jag undrar var den har tagit vägen nu? Den hade varit kul att bläddra i, jag är inte så haj på fotografer men Cartier-Bresson gillar jag, och Avedon och Corbijn..

Lemmy Caution sa...

Ja, när man ser HCB:s bilder undrar man ibland hur gubben egentligen bar sig åt!

Johanna sa...

I just det här fallet är det väl en klassiskt "fångad i flykten"-bild!

Lemmy Caution sa...

Övning, övning, övning! Ens första 40 000 fotografier är de värsta, eller hur han nu sa!