måndag 21 december 2009

Arv

Hej, jag har hämtat ut ett arv (ni vet hur man brukar säga att man skulle vilja ärva en okänd, rik moster? Obs gammal, död av naturliga orsaker. Så är det inte riktigt, jag kände och tyckte hemskt mycket om min gammelmoster, men hon var rik och ägde vackra saker). Gud så vuxen jag känner mig nu, omgiven av mattor - äkta! - och konst - äkta! - jag trodde att det skulle dröja länge innan jag kunde klä golv och väggar med sådant. Det bästa är förstås ändå biblioteket, bara att plocka hur mycket som helst, hyllmeter efter hyllmeter av god smak, det var på gränsen till groteskeri - jag kände mig så smutsigt girig, förstår ni? Eller så är detta inte det bästa utan det värsta - böcker betingar inget värde då man värderar dödsbon, visste ni det? Och då har jag ändå plockat hem maffiga, påkostade konstböcker och fantastiska illustrerade upplagor av allt möjligt, det är ju hemskt. Nå, nu är böckerna här och vi måste köpa fler bokhyllor, jag har slagit in alla julklappar och nu ska jag läsa och äta Wienernougat, det gör jag alltid på julen.

Och på den här bildbloggen fortsätter vi med rävtemat:

2 kommentarer:

Jenny Maria sa...

Men grattis, det var roligt att det kom till någon som uppskattar det. Alla uppskattar inte gamla grejer och särskilt inte gamla böcker.

Johanna sa...

Åh tack, jo, jag uppskattar det högeligen! Känner mig överväldigad av alla vackra band (för att inte tala om av vad de gömmer innanför pärmarna) - och privilegierad!