fredag 11 december 2009

O Meliboee, Deus nobis haec otia fecit

Jag har upprättat ett tillfälligt kontor i sängen igen, jag älskar att jobba härifrån! Man skriver en rad eller två, man har några referensböcker på bordet bredvid sängen som man bläddrar i, man hämtar lite kaffe och ställer koppen på nämnda bord. Sedan gör man om samma sak igen. Lättja är min bästa grej!

Rochegrosse: porträtt av en lättjefull Sarah Bernhardt

Jaha, sen läser jag Germaine de Staël samt ägnar oproportionerligt mycket tid åt att titta på tapeter och antikt julpynt. Fast jag kan inte göra det så mycket jag vill för jag är också tvungen att ägna mig åt fullständigt hjärndödande aktiviteter: Kvalitetstesta och packa grejer, faxa, bokföra, skriva ut transportetiketter, ja ni hör. Bättre då att vara Sarah Bernhardt. Som för övrigt hette Henriette-Rosine van Hard på riktigt! Fint namn. De sista åren av sitt liv sov hon tydligen i sin egen likkista, gjord i rosenträ och klädd i vitt siden, draperande sig i vackra blommor. Sarah Berhardt verkar också ha varit bra på det här med lättja, bland mycket annat förstås.

Mitt kylskåp är fyllt av öl för vi ska flytta i eftermiddag, och det är då en oskriven regel att man bjuder på öl och pizza. Är det så överallt? Jag ville bjuda på glögg i stället, eller kanske sherry och ost, men det går nog inte (man blir däremot väldigt ofta bjuden på sherry och ost på vernissager, har ni tänkt på det? Det är inte så jättegott men själva grejen är väldigt trevlig).

2 kommentarer:

li sa...

konceptet "flyttpizza" finns nog överallt och vad funkar bäst till pizza om inte en kall god öl! Kvittar vilken årstid. Om man har flyttat eller har hjälpt till och flytta, vill man inte ha en lite glöggkopp med varmt sötslik i. man vill ha nått som mättar och nått kallt att kyla sig med!

Johanna sa...

Hm! Ur led är tiden!