tisdag 8 december 2009

Gee whiz, it's christmas

Det är den åttonde december och jag har inte köpt julklappar! Jag har däremot druckit glögg som var god, jag tycker att glögg ska vara röd och söt och rykande het. Det är synd att jag inte tycker om vitvinsglögg, jag tycker att smaksättningarna låter godare. Pomerans, hjortron, clementin, och det är bara den i närmaste affär, lättglöggen. Bland de röda fanns det chili- och chokladglögg, har ni hört något så vidrigt? Jag trodde att ordet glögg skulle ha ett roligt ursprung men det har det inte - det är "bildat av verbet glödga ’värma upp’".

Jag försöker uppbåda lite julstämning här - jag pyntar och skriver om glögg och lyssnar på Santa Claus got stuck up the chimney - men det går dåligt, allt möjligt icke julrelaterat tar upp min tid. Jag måste köpa lite granris.

4 kommentarer:

k sa...

Jag köpte chokladglöggen, Lucia Choklad och jag gissar att det var den du tänkte på. Jag blev nyfiken och den var faktiskt god, men jag har ett uselt luktsinne så kanske har de som är bättre näsutrustade annat att säga om saken. Fjolårets blåbär undrar jag också hur den smakar, men den går i år som årgångsglögg i pytteflaskor.

Lemmy Caution sa...

Och så hoppas jag du inte glömt Onkels, tja, särpräglade glöggrecept. Får det mesta man druckit efteråt att framstå som rena hallonsodan!

Johanna sa...

Den jag såg var med chili OCH choklad, jag tycker att det låter skumt? Men jag ska prova Luciagrejen om du säger att den är god!

Onkels recept har jag aldrig hört talas om! Vad är det?

Lemmy Caution sa...

hm, du får ett privat svar.