måndag 18 juni 2007

Tandvärk

Jag har ont i tänderna. Riktigt riktigt ont, ungefär en gång om dagen. Värken liksom vandrar runt i tänderna i överkäken.

Jag är skiträdd för att tänderna ska krossas när jag äter. En gång trillade jag in i en järnstång och den ena framtanden splittrades i tusen bitar. Jag spottade ut flisorna i handen. Inte så lång tid efteråt fick jag ett storpack Tobleronechoklad av mamma och hennes kille efter att de kommit hem från Paris eller var det nu var, och jag kunde inte äta den. Ni vet de där små bitarna av mandel och honung som är i? Jag inbillade mig att det var bitar av mina tänder, så jag var tvungen att spotta ut alltihop och känna efter inne i munnen så att inga tänder fattades. Fast jag tyckte att chokladen var så god att jag tog en ny tugga och upprepade hela proceduren, om och om igen tills all choklad var slut.

Likadant är det med halstabletter, hårda karameller och, när det är som värst, chips. Det går liksom i perioder. Ibland går det bra med det mesta och ibland kan jag inte ens äta chips. Jag undrar lite över vad den här tandvärken betyder, om det är något psykiskt eller om det är något fel på riktigt.

Hursomhelst måste jag nog gå till tandläkaren ändå, det är nog fem år sen sist.

Inga kommentarer: