torsdag 14 juni 2007

Lolita - en klassiker?

Räknas förresten Lolita som en klassiker? I så fall får jag väl lägga till den i listan. Det var länge sedan jag läste den så minnena är ganska vaga (jag är skitdålig på att komma ihåg böcker jag har läst. Jag kommer ihåg känslan av dem, vilken stämning de gav, men handlingen! Komplicerade intriger bara försvinner ur medvetandet. Poff!). Men nu har jag den hemma och den står och väntar i bokhyllan.

PS. Jag har börjat läsa Extremt högt och otroligt nära nu. Och jag vill att den ska vara för evigt. Jag ska göra mitt allra bästa för att inte sluka-den-som-en-glupande-hungrig (jag är en sån som tuggar sönder halstabletter och turkisk peppar och sånt istället för att suga på dem och låta dem vara lite). Jag vill njuta.

4 kommentarer:

Kerstin sa...

Lolita ÄR en klassisker. Kanske en av de bästa böcker jag läst. Vilket oerhört bra språk han har Nabokov.

Johanna sa...

kerstin: Den får mig att vilja korsa USA i en gammal skruttig bil och bo på sunkiga motell. Underbart!

mattiasg sa...

extremt högt... är oxå på mitt bord, nu, lite efter dig, o fan satans va fin den är...jag läser några sidor sen måste jag vila.
den har ju lite liknande känsla som 'the cusious incident with the dog at night-time' så fint så fint.

O jag som inte ens har läst Lolita.
antar att det får ske under hösten.

Johanna sa...

mattiasg: Den är FANTASTISK. Lyckliga du som är mitt i upplevelsen! Och när du är klar går du raka vägen till biblioteket och lånar Lolita. Okej?